دام‌های سنگین کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی مایه‌کوبی می‌شوند
محل تبلیغات شما


ورود اعضا


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشي رمز عبور؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




میزان رضایتمندی شما از مطالب سایت:





تبليغات
محل تبلیغات شما

شاهرخ یارویسی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: بیماری تب برفکی از مهمترین و مسری‌ترین بیماری‌های ویروسی در میان دام‌های اهلی و شیرده و از بیماری‌های بومی در کشور ایران است که در صورت ابتلای دام‌ها به این بیماری  سبب افت شدید تولیدات دامی و تلفات به ویژه در بره و گوساله می‌شود.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمانشاه افزود: شیوع بیماری تب برفکی مختص به فصل خاصی نیست بلکه همزمان با مهیا شدن زمینه‌های بروز این بیماری شیوع می‌یابد و در میان مراکز پرتراکم نگهداری گاو و گوسفند که با کانون‌های آلوده ارتباط بیشتری دارند شایع‌تر است.

یارویسی بیان کرد: علائم بیماری تب برفکی نظیر بروز ضایعات در دهان، زخم بر روی زبان، پوزه، پستان و روی سم دام‌ها است و در مواردی هم سبب لنگیدن در دام‌ها می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کرمانشاه عوارض ابتلا و آلودگی دام‌ها به این بیماری را شامل سقط جنین و ایجاد تب در دام‌ها  خواند  و زمان انجام واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی را در دو نوبت شهریور و  بهمن ماه اعلام کرد.

یارویسی گفت: با مشارکت بخش خصوصی و دولتی 45 گروه از 15 شهریور ماه به مدت 20 روز کاری عملیات مایه کوبی دام‌های سنگین استان علیه بیماری تب برفکی را با واکسیناسیون یک صد هزار رأس دام انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در عملیات مایه کوبی سال گذشته که در دو نوبت انجام شد بیش از 210 هزار رأس دام علیه این بیماری واکسینه شدند افزود: امسال نیز در نوبت نخست، تنها دام‌های سنگین واکسینه می‌شوند اما در نوبت دوم علاوه بر دام‌های سنگین، دام‌های سبک نیز علیه این بیماری مایه کوبی می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت دامپزشکی کرمانشاه لزوم توجه دامداران به این بیماری را یادآور شد و گفت: دامداران باید دام‌های مبتلا را از گله جدا کرده و آن‌ها را به مدت یک هفته قرنطینه کنند و در صورت تلف شدن دام‌های مبتلا لازم است که نسبت به دفن بهداشتی آن‌ها اقدام شود.

یارویسی لزوم ضدعفونی کردن مکان و تجهیزات مورد استفاده را در هنگام مراجعه دامپزشکان، تکنسین‌ها و سایر افراد و نیز خودروهای ورود و خروج کود و شیر را الزامی دانست.

انتهای پیام /


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


RSS

Powered By
loxblog.Com